Loftet på ski

topptur jotunheimen fjellstue.jpeg
topptur loftet.jpeg

Loftet (2170) er et av de mest populære fjelltoppene å gå på topptur i Jotunheimen, takket vere enkel tilgang og super nedkøyring.

Denne turen starter ved Jotunheimen Fjellstue og tar rundt fem timer. Følg ryggen merket som «Langranden» på kartet. Her kan man gå sikk-sakk til venstre for ryggen og deretter skrå inn til høyre på toppen av ryggen. Ved ca. 1300 høydemeter fortsetter turen skrått, sørvest til man kommer til høydemerket med 1377 moh.

Turen går videre hvor du etter 700-800 meter skal skå oppover mot venstre hvor den bratteste delen av turen starter i retning sørøst. Etappen går opp brattfonna sørvest for Vesleloftet med en stigning på 30 grader. Når bakken er besteget er man på 1550 moh, der terrenget flater ut og man kan se resten av ruten.

Siste etappe har en jevn stigning med et par «luretopper» før man når 2100 moh. Turen flater ut til man når toppen av Loftet. Fra toppen av fjellet kan du nyte en nydelig utsikt.

Turen har en flott nedkjøring du kan glede deg til. Her følger man mer eller mindre samme rute som oppover.

Les mer om turen på Visit Jotunheimen.